Ikony - joanna tomalska Powiększ
EAN 9788373440326
ISBN 83-7344-032-1
Oprawa twarda

Ikony - joanna tomalska

01001417

Autor: Tomalska Joanna

INSTYTUT WYDAWNICZY KREATOR

24 godziny + czas dostawy

24 godziny

Do przechowalni

Kupując teraz ten produkt otrzymasz 44 punktów lojalnościowych.


Cena katalogowa:

51,80 zł

Oszczędzasz:

7,80 zł

Cena internetowa:

44,00 zł

Opis

Konsultacja merytoryczna
ks. dr hab. Michał Janocha

Ikona to nie tyle niezwykły obraz, co jeden z najważniejszych obiektów kultu religijnego w Kościele prawosławnym, swego rodzaju pośrednik między wiernymi i Bogiem. O znaczeniu, jakie nadawano ikonom świadczy fakt, iż autorstwo pierwszego portretowego wizerunku Matki Boskiej przypisywano św. Łukaszowi Ewangeliście. To on, malarz i apostoł, jako pierwszy podjął się malowania portretu Bogurodzicy. Źródłem świętości owego wizerunku (archetypu dla niezliczonych późniejszych powtórzeń) stało się niezwykłe wydarzenie związane z malowaniem: oto rozpoczęty obraz w nadnaturalny, cudowny sposób namalował się sam. Matka Boska pobłogosławiła swój portret, dodając, że Jej błogosławieństwo na zawsze pozostanie z obrazem. W opisanym wydarzeniu zawiera się zatem jedna z przyczyn, dla których w portretowych wizerunkach nie mogły się pojawiać żadne indywidualne interpretacje malarza kopiującego ikonę.
Ikony szybko stały się nieodzownym elementem życia religijnego.
Jako pierwsze pojawiły się w sztuce wczesnochrześcijańskiej wyobrażenia Matki Boskiej i Chrystusa - co uważa się za realizację proroczych symboli zawartych w Starym Testamencie. Pierwszy obraz - wizerunek Chrystusa, zgodnie z tradycją powstał za Jego ziemskiego życia. Na Zachodzie nosi on miano vera ikon - prawdziwego wizerunku Pana, w Kościele prawosławnym zaś - obrazu nieuczynionego ręką ludzką (w języku greckim - acheiropoietos). Jego powstanie wiąże się z opowieścią o chorym na trąd królu Edessy Abgarze V. Cierpiący władca wysłał do Chrystusa swego archiwistę Hannana (Anananiasza) z prośbą o przybycie i uzdrowienie. Ów posłaniec (który był także malarzem) otrzymał od władcy polecenie, by - w wypadku odmowy - namalował wizerunek Pana. Próba sportretowania nie powiodła się ze względu na to, że nie do oddania był majestat Jego Oblicza. Chrystus jednak, dostrzegłszy próby Hannana, obmył twarz i wytarł ją kawałkiem płótna. Oblicze Zbawiciela odbiło się na tkaninie, ta zaś - po przekazaniu choremu władcy - uleczyła go z najbardziej dokuczliwych cierpień. Przez kilka następnych stuleci ów Mandylion (z jęz. arabskiego mindil - chusta) pozostawał ukryty w niszy murów miasta, gdy zaś relikwię odnaleziono, okazało się, że wizerunek na płótnie pozostał nienaruszony, ponadto zaś odbicie twarzy znalazło się także na wewnętrznej stronie maskującej niszę płyty. Dlatego też do dziś istnieją dwa rodzaje ikon wyobrażających Oblicze Jezusa: na jednym przedstawione na tle płótna, na drugim zaś - bez tkaniny jako tła. Drugi motyw jest przypomnieniem odbicia Oblicza Chrystusa na płycie.


Opinie

Napisz opinię

Ikony - joanna tomalska

Ikony - joanna tomalska

W pakiecie taniej